2012-10-08

Vem gillade Romson?!

Efter partiledardebatten igår skriver SvD om att flera statsvetare tycker att Åsa Romson gjorde bäst ifrån sig.

Jag erkänner utan omsvep att jag inte är något större fan av Miljöpartiet. Jag tycker förvisso att världen är i akut behov av mer miljötänkande, förmodligen mer än vad Miljöpartiet själva idag gör, men den politik MP har kommit att stå för är så att säga väldigt långt från min kopp te. Jag är således allt annat än en neutral bedömare i frågan, men det är likväl för mig en gåta hur någon kan tycka att Åsa Romson gjorde bäst ifrån sig i debatten.

Romson var arg. Romson log aldrig. Romson fräste och såg indignerad ut. Jag har väldigt svårt att tro att någon hade tyckt att till exempel Annie Lööf hade gjort bra ifrån sig med samma framtoning. Jag tror snarare att den samlade bedömningen i så fall hade varit att Lööf var bitter, förgrämd och patetisk.

Därmed infinner sig frågan, hur påverkar det faktum att så många journalister är miljöpartiser egentligen rapporteringen av Romsons insats? Det var förvisso statsvetare och inte journalister som stod bakom bedömningarna i fråga, men de slogs upp stort av nyhetsmedia. Samtidigt kan man i en annan arikel läsa att Reinfeldt enligt tittarna var debattens segrare. Tittarnas åsikter om de övriga partiledarnas insats har dock, såvitt jag kan se, inte rapporterats med ett enda ord.

Ibland är det svårt att inte hemfalla åt konspirationsteorier.
SvD, DN1, DN2, SR1, SR2